Het verschil tussen de mondhygiënist en de preventie-assistent

In de mondzorgpraktijk kom je ze allebei tegen: de mondhygiënist en de preventie-assistent. Maar wie doet nu wat? Een overzicht van de taken.

De mondhygiënist
De mondhygiënist draagt een beschermde titel, heeft een HBO-studie afgerond en is expert op het gebied van preventie. De mondhygiënist kan een eigen praktijk hebben. De mondhygiënist maakt niet alleen boven de rand van het tandvlees schoon maar behandelt ook parodontitis waarbij uitgebreid onderzoek gedaan wordt en ook onder het tandvlees wordt gereinigd. De mondhygiënist is opgeleid om mensen met een ziekte onder de leden te behandelen en kan tevens advies uitbrengen aan de tandarts.

De mondhygiënist:
• brengt de mondsituatie in kaart, screent op tandheelkundige afwijkingen en stelt een passend behandelplan op;
• maakt gebitsafdrukken, doet bacterieel onderzoek en maakt (in opdracht van de tandarts) röntgenfoto’s;
• geeft uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, erosie, slijtage, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag – zoals duimen – op het gebit;
• geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging, zoals het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen;
• verwijdert plaque, tandsteen en aanslag en maakt worteloppervlakken glad, zo nodig met behulp van verdoving;
• brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride;
• brengt een ‘laklaag’ op tanden en/of kiezen aan, polijst vullingen en kan het gebit bleken;
• vult kleine gaatjes, in opdracht van de tandarts;
• bepaalt samen met de patiënt hoe zij hun hele leven lang een gezonde, schone mond kunnen hebben en houden!

De preventie-assistent
De preventie-assistent heeft MBO-werkniveau, een opleiding is niet verplicht. De preventieassistent kan de patiënt voorlichten om gaatjes en tandvleesontstekingen te voorkomen. Deze assistente wordt niet opgeleid om alleen zelfstandig te werken of om onder het tandvlees te reinigen. De preventieassistent kan wel patiënten met eenvoudige aandoeningen behandelen. Sommige assistenten hebben een cursus gevolgd om gaatjes te boren en te verdoven. De preventie-assistent ondersteunt de tandarts en de mondhygiënist.

error: Content is protected !!